Можу поділитися (географія)


Долини та гори,
 Хребтів перекати,
Джерел кришталева сльоза...
 Карпати, Карпати, Зелені Карпати,
Гуцульського краю довічна краса.
                                Д. Луценко
             Тема: УКРАЇНСЬКІ КАРПАТИ. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛО­ЖЕННЯ, МЕЖІ І РОЗМІРИ. ЗАГАЛЬНІ РИСИ ПРИРОДНИХ УМОВ. ВИСОТНА ПОЯСНІСТЬ.
 Мета: сформувати в учнів систему знань про Українські Карпати, дослідити особливості географічного положення, рельєф, геологічну будову, грунти, внутрішні води, клімат, рослинність; стимулювати учнів до самостійного пошуку та аналізу необхідної інформації; вдосконалити практичні навички учнів ( робота з матеріалами підручника, додатковою літературою, картами, атласом), розвивати увагу, пом’ять, уяву; виховувати любов до природи, екологічну свідомість.
Обладнання: фізична карта України, фізична карта Карпат (рельєфна), атласи й підручники з географії України, ілю­страції з краєвидами Карпат, відео про Карпати, повідомлення учнів, завдання для груп, відеопрезентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи: пошу­кова бесіда, про­блемний підхід, робота з картами атласу, підручни­ками, робота в групах.
ХІД УРОКУ
                 Перегляд відео фрагменту «Зустрінемось в Карпатах!»
                   https://www.youtube.com/watch?v=QW0326YqQno
Вступне слово вчителя. Оголошення теми, мети, навчальних завдань уроку.
Сьогодні на уроці мова піде про один із наймальовничіших регіонів України - Українські Карпа­ти. Гори Карпати – то унікальна й казкова місцевість, одна лиш згадка про яку, гріє душу приємними спогадами чи бажанням відвідати гори. Гуцульська пісня, голос трембіти, запальний танок чи цікавий фестиваль у поєднанні з неповторними пейзажами навік закохають у себе кожного, хто хоч раз тут побував.
Мабуть, немає величнішого витвору природи, ніж гори. Українські Карпати вражають нас чарівністю своїх синіх вершин, красою полонин, дзвінкими по­токами, стрункими смерічками. Сьогодні ми поман­друємо стежками пізнання мальовничої природи Кар­патських гір, ознайомимось із природними умовами і природними багатствам краю.

III. Актуалізація опорних знань
Сьогодні наш клас стає географічною експедицією, члени якої будуть вивчати Українські Карпати.
Покажіть ці гори на карті.
—         Хто з вас був у Карпатах?
-         Розгляньте Карпати на карті півкуль і на карті України. Чому вони мають різну конфігурацію?
-         Розгляньте  розташування Карпат на карті Європи (слайд №2)
-         Через територію яких держав вони простягаються?
-         На які 3 частини їх можна поділити і як би ви їх назвали за географічним положенням? (ЗХ, СХ, ПД )
Як утворилися Карпати?
Більше як 100 млн. років тому на місці де зараз знаходяться Карпати, була плоска, тверда земля. Тоді не було людини, теплокровних тварин. Земля  повільно опускалася, теплі води океану наповзали на суходіл. Спочатку  утворилася затока , потім – море. З берегів потяглися  до нього  річки, накопичуючи на дні моря шари осадів які з часом зцементовувалися  Земля зробила вдих, і глибокий могутній видих – і тоді багатокілометрова товща осадових відкладів з дна моря рвонула вгору, відкинувши воду. Шари рвалися, нагромаджувалися утворюючи складки, скиби – так утворилися Карпати.
-         Коли це було? В яку складчастість?
-         То, які це гори за віком?
-         Давайте, використавши фізичну карту атласу, складемо орографічну схему Східних  Карпат.
Орографічна схема Східних Карпат.


Працюють експедиційні загони.
І. Географи
1. Охарактеризувати ГП Прикарпаття.
2. Охарактеризувати ГП Закарпаття.
3. Рельєф Прикарпаття
4. Рельєф Закарпаття.
5. Чому за зовнішнім виглядом Карпати подібні до старих гір?
6. Які є докази, що Карпати молоді гори?

ІІ. Кліматологи.
1.     Середня температура січня для:         -  Передкарпаття;
     - Високих Карпат;
     - Закарпаття.
2.      Середня температура липня для:  -  Передкарпаття;
        - Високих Карпат;
       - Закарпаття.
3.     Кількість опадів для : - Передкарпаття;
                                                - Високих Карпат;
                                                - Закарпаття.
4.Чому на схилах гір буває іноді тепліше ніж у долинах? Як називається це явище?
5. Кліматичні рекорди Карпат.

Відеофрагмент.  Гірська  річка  
ІІІ. Гідрологи
1.     Які річки протікають в Прикарпатті? До басейну яких великих річок відносяться? Характер течії, режим.
2.      Які річки протікають у Закарпатті?  До басейну яких великих річок відносяться? До яких морів відносяться?
3.     Озера Карпат.  https://www.youtube.com/watch?v=2KEprOM4hfU  Синевир
4.     Водоспади.
IV. Грунтознавці.
1.Грунти Передкарпаття.
2. Грунти  Карпат.
3.Грунти Закарпаття.
V. Біологи
         1. Схема висотної поясності.
         2. Від чого залежить кількість висотних поясів?
         3. Що називають полонинами?
         4. Ендеміки та реліктові види рослин.
 5.Тваринний світ.
VI. Топонімісти
Пояснити походження назв.
1.     Карпати.
2.     Близниця.
3.     Буковина.
4.     Говерла (легенда, додаток 1)
5.     Горгани.
6.     Горинь.
7.     Прут.
8.     Тиса.
9.     Черемош.
По ходу звіту кожного із експедиційних загонів складається загальний конспект- СЛС на дошці і в учнівських зошитах.

ІV. Підсумки вивченого матеріалу.
V. Домашнє завдання:
         - опрацювати  §38
         - розповідати, використовуючи СЛС
         - підготувати повідомлення про заповідний фонд Карпат.

Список використаної літератури та Інтернет джерел
1. Атлас «Географія України» 8-9 кл.
2.Масляк П. О.Шищенко П. Г.  Хрестоматія з географії України .К, Генеза, 1994
3. Маценко Г.О. «Книга рекордів України» Тернопіль, «Богдан» 2000
4. Пестушко В.Ю. «Фізична географія України» К. «Генеза» 2008
 5.    https://www.youtube.com/watch?v=bWFdJUE0GkM   гірська річка
 7.http://ukr-tur.narod.ru — світ географії та туризму.
  8   https://www.youtube.com/watch?v=QW0326YqQno  Зустрінемось в Карпатах
Додаток 1.


 Гора Говерла. Найвища частина Українських , Карпат на масиві Чорногора на межі Івано- Франківської та Закарпатської областей. У пе­рекладі з угорської «Снігова гора». Гора має правильну конусоподібну форму, складену піс­ковими і конгломератами. Схили ускладнені льо­довиковими, водно-ерозійними формами рельєфу, кам'яними розсипами. Вкрита альпійськими лу­гами, чагарниковими пустищами. Біля підніж­жя бере початок один з витоків р. Прут. Як і все в Карпатах, наділив народ гору й річку чарівною легендою. «Покохали одне одного Прут і красуня Говерла. Не сподобалось це батьку дівчини Царю Гір. Заборонив він дочці кохати простого селянського парубка. Але сила кохання була вищою за заборону батька. Все одно побігла Говерла в гори на побачення. Розгнівався суворий Цар, сховав доньку, перетворивши її на гору. Уранці проки­нулись люди і побачили серед гір нову вершину, вкриту снігом, мов білою шапкою. Заплакав на схилах гори Прут за коханою і перетворився на річку, Так віками обнімає Прут свою Говерлу.
Опис слайдів

Слайд 1
Кінофрагмент «Давай зустрінемось в Карпатах» «Краєвиди Карпат» (1 хв. 48 с.)
Формулює тему уроку знайомить учнів з природою Карпат.
Слайд 2
Рельєфна карта Європи.
Знайомить з особливостями географічного положення гірської системи в межах країн Європи.
Слайд 3
Орографічна схема Карпат.
По виклику з’являється схема меридіонального розташування гірських хребтів. Формується уявлення про орографію Карпат.
Слайд 4
Опис одного з хребтів Горгани.
Слайд 5
Фотографія хребта здалеку і зблизька.
Слайд 6
Завдання експедиційного загону «Географа».
Слайд 7
Карпатський фліш, на слайді з’являються фото: берег річки Прут. а потім фото Фліш- збільшений фрагмент.
Слайд 8
Завдання експидеційного загону «Кліматологів»
Слайд 9
Кінофрагмент «Тече вода – карпатських річок» (56 с.)
Формує уявлення про особливості річок краю.
Слайд 10
Завдання експедиційного загону «Гідрологи»
Слайд 11
Фото річки Прут і гірського водоспаду.
Слайд 12
По ходу розповіді про озера Карпат з’являються поступово фото озер різних типів – загатні, карові, вулканічні.
Слайд 13
Завдання експедиційного загону «Грунтознавці»
Слайд 14
Завдання експедиційного загону «Біологи»
Слайд 15
Схема висотної поясності по ходу розповіді на слайді заповнюється схема, формується уявлення про зміну висотних поясів та їх межі і видовий склад рослинності
Слайд 16
Рослини – ендеміки.
Поступово з’являються найпоширеніші ендеміки: бук, смерека, верба туполиста. Учні знайомляться з видовим складом.
Слайд 17
Рослини – релікти: тис ягідний, рододендрон жовтий. Учні знайомляться з реліктовими рослинами Карпат.
Слайд 18
Завдання експедиційного загону «Філологи».
 Учні за топонімічним словником знаходять походження назв.






























Урок географії 9кл
Тема: Система розселення і розвиток поселень
Мета:  Сформувати уявлення  про особливості розміщення  населення України. Дати характеристику типів міських поселень. Визначити сутність ознаки понять : «місто», «урбанізація», «агломерація», «система розселення» , показати особливості темпів  і рівня урбанізації  на території України , розвивати вміння і навички аналізу  тематичних карт ; виховувати в учнів  розуміння їхньої причетності  до процесів , що відбуваються  у державі.
Обладнання:карта населення , карта адміністративно-територіального поділу України
Тип уроку: комбінований з елементами народознавства
Попередня підготовка : Учні отримують випереджальні завдання  - підготувати повідомлення з таких питань
1.     Міста-мільйонери України.
2.     Районування народного житла та його еволюція.
3.     Вірші про міста України.
4.     Місто Кропивницький – наш обласний центр
Хід уроку
I.                  Організаційний момент
II.               Актуалізація опорних знань і умінь учнів
1. Бесіда за запитаннями
-Назвіть етапи формування нації
-Як змінюється національний склад населення  України в наш час.
-У які держави світу переважно емігрують наші співвітчизники.
-Із яких держав іммігрують до України.
III.           Вивчення нового матеріалу
1. Полілогічне спілкування
- Люди з давніх давен  заселяли територію нашої держави. У результаті сформувалася певна система розселення людності. Що це таке ?
Система розселень – це сукупність населених пунктів  певної території , неоднакових за кількістю мешканців і функціями , об’єднаних різними видами зв’язків .
-         Як ви вважаєте , які населені пункти ми можемо виділити ?
(Міста , села , селища міського типу.)
-Виникнення міст на території сучасної України відбувалося з давніх  часів. Ще в YII Y ст.. до н.е. на півдні утворилися міста Ольвія та Херсонес.
В IX X ст.. існувало вже 24 міста , серед яких Київ , Чернігів , Переяслав , Вишгород , Коростень та інші.
 За часів княжої доби , а це  IX – XIII ст.. в Україні утворилося 247 міст. Найбільшими були  : Львів , Київ , Переяслав.
 У роки Гетьманщини в XYII ст. кількість їх збільшилася до 1000. На той час у Львові жило вже 30 тис. осіб , у Києві – 15 тис. осіб , у Кам’янець –Подільському -10 тис. чоловік. У містах переважно мешкали українці ,євреї , росіяни , білоруси.
-Згадайте з історії України , які основні функції виконували міста .
(Міста були основними культурними та духовними центрами. Тут розташовувалися друкарні ., церкви , монастирі.)
-На початку XX століття було всього 850 міст та містечок. Як ви думаєте , чому зменшилася кількість міст ?
- Це пов’язано з кріпосним правом , яке було в Україні до 1861 року , і населення не мало можливості вільно переміщуватися  по території.
- У 20 –х роках унаслідок реформи було відмінено поняття
«містечко» , а введено  - « селище міського типу». І тому змінилась кількість міст. Їх стало -179 , а смт – 397.
-Використовуючи опорні схеми  , з’ясуйте основні типи міських поселень.
Система розселень

Поселення міського типу            Місто               Міські агломерації


-З’ясуємо  , використовуючи підручник та атлас , чим ці поселення відрізняються між собою ?
( Місто – це населений пункт , який має не менше ніж 12 тис. жителів , більшість яких не зайнята в сільському господарстві. Найбільше міст зосереджено на сході  , у промислових районах України.
Поселення міського типу- населені пункти , де мешкає не менше  ніж  3 тис. осіб. Частка населення зайнятого в сільському господарстві не перевищує 15%. Найбільше селищ міського типу на сході
Міські агломерації –скупчення міст , об’єднаних в  одне ціле тісними господарськими , трудовими  й культурно - побутовими зв’язками ( в Україні -19)
-Проаналізуйте дані та з’ясуйте , як змінювалась кількість міського і сільського населення в державі.
1989 – 66,9 % міського населення
            33,1 % сільського населення
1991 -  67,6 % міського населення
             32,4 % сільського населення
1999 – 67,9 % міського населення
             32,1 % сільського населення
2000 – 68,0 % міського населення
             32,1 % сільського населення
2005 – 67,9 % міського населення
             32,1 % сільського населення
2007-   68,2 % міського населення
             31,8 сільського населення
- Як ви вважаєте , чому відбулася зміна співвідношення міського і сільського населення , чому потім цей процес уповільнився ?
(У кінці 60-х років країна переживала економічне піднесення , будувалося багато нових підприємств , тому люди переїжджали в місто. У кінці 80-х років цей процес стабілізувався).
- Якщо ви подивитеся на карту то побачите , що міста між собою відрізняються за людністю .
2.Завдання для роботи в групі
- Використовуючи картосхеми та атлас , установіть , як поділяються міста за людністю , наведіть приклади
 За людністю міста поділяються на :
Малі ( до 50 тис. осіб) – Переяслав – Хмельницький , Бровари , Васильків …
Середні ( 50-100 тис. осіб) – Фастів , Лубни …
Великі (100-250 тис. осіб) – Євпаторія , Стаханов…
Крупні ( 250-500 тис. осіб ) – Житомир , Дніпродзержинськ
Найбільші ( понад 500 тис. осіб)- Кривий Ріг , Запоріжжя , Львів, Миколаїв…
Міста –мільйонери ( понад 1млн. осіб)- Дніпро, Донецьк , Київ, Харків).
-Використовуючи додаток підручника та карти атласу , випишіть у зошит найбільші міста , міста – мільйонери , визначте по класифікації людності до якої категорії відноситься наш обласний центр , місто Помічна
-Дивлячись на карту , ми бачимо , що міста розміщені нерівномірно . Більше їх на Донбасі ( приблизно 320) У Львівській , Дніпропетровській , Харківській областях та автономній республіці Крим -70 , Житомирській , Київській , Одеській областях від 50 до 70 міст.
-Використовуючи атласи , фізичну карту та карту населення , з’ясуйте ,які причини впливають на розміщення міст.
3.     Постановка проблемного питання
- Спробуйте пояснити лексичне значення слова “урбанізація”
    (Останнім часом підвищується роль міст у розвитку суспільства . Це виявляється у зростанні міських поселень , концентрації населення в них , особливо у великих містах , у поширенні міського способу життя на всю мережу поселень . Такий процес називається  урбанізацією).
4. Бесіда за запитаннями
-У які періоди розвитку нашої держави зростання кількості міст уповільнилося ?       Прискорилося ? Чому ?
-Якими є темпи урбанізації в Україні   в наш час ?
-В яких частинах України темпи урбанізації вищі ? У яких нижчі ? Чому ?
5. Узагальнення інформування щодор густоти мережі населених пунктів
-Найгустіша мережа міських  населених пунктів склалася в Донбасі. Тут поширені великі й дуже великі міста. У західній частині України поширені малі і середні міста . Їхня мережа не така густа , як на сході , але сучасні темпи урбанізації значно вищі.
  У районах України , де зосереджена велика кількість промислових підприємств , добре розвинути транспортна мережа  і відзначається висока густота міських населених пунктів , виникла агломерація – своєрідне зосередження міських поселень навколо великого міста.
 Унаслідок зростання і розвитку приміської зони великих міст відбувається процес , який називається субурбанізацією.
 Субурбанізація спричинила виникнення міських агломерацій. Їх виділяють декілька типів ( моноцентричні , біцентричні , поліцентричні ) залежно від розміщення основних центрів та міст – супутників.
6. Завдання для роботи в парі
      Використовуючи опорні схеми та атлас з’ясуйте , чим між собою відрізняються різні типи агломерацій. Наведіть приклади агломерацій , покажіть на карті (біля дошки)
7. Почергове інформування учнями з теми уроку
-У моноцентричній агломерації основне місто в центрі , а навколо – міста-супутники. Це – Київська , Харківська , Львівська , Одеська агломерації.
 У біцентричній – існує два великих центри , а навколо міста – супутники. Це Донецько – Макіївська , Горлівсько – Єнакіївська агломерації
 У поліцентричній – існує більше ніж два великих центри. Ця міська агломерація формується в Донбасі.
-Міста виконують різні функції  і , як промислові підприємства  чи
люди , спеціалізуються на одному або кількох видах діяльності. Є міста – транспортні вузли , є наукові – освітні центри . Спробуйте продовжити цей перелік.
- Адміністративні центри , міста – курорти , військові центри , культурні центри, промислові центри, історичні центри.
8. Поліологічне спілкування
-         Які функції виконує наш обласний центр – місто Кропивницький
IY. Закріплення  нових  знань і вмінь учнів
1.Перевірка випереджаючих  завдань.
-Ми з’ясували , що в Україні є чотири міста мільйонера , які виконують різні функції . Послухайте повідомлення про ці міста.
-         Повідомлення про місто Кропивницький
-         Районування народного житла та його еволюція
-         Вірші про міста України
2. Робота з підручником
- Розгляньмо картосхему в підручнику і з’ясуймо , чи по всій території України переважає міське населення.
(На карті ми бачимо , що в Вінницькій, Волинській , Закарпатській , Івано – Франківській , Тернопільській , Хмельницькій , Чернівецькій областях кількість сільського населення переважає).
Вчитель. Чим це викликано ми з’ясуємо на наступному  уроці
Y. Підсумок уроку
1.Бесіда за запитаннями
-Що називається містом , агломерацією , субурбанізацією.?
-Які функції можуть виконувати міста ?
(Ми з’ясували , що в Україні досить високий рівень урбанізації особливо в східних районах , де склалися великі міські агломерації , багато поліфункціональних  міст.
 Висока густота населення України обумовлена сприятливими умовами й історичними чинниками заселення).
YI. Домашнє завдання.
1.Прочитати матеріал підручника та скласти три запитання за його змістом.
2. Взяти участь в інформаційно навчальному проекті з проблеми:” Особливості темпів і рівня урбанізації”

Використана література
М.Л.Обод . Географія . Економічна і соціальна географія України.. -Х ,2004
Н. Муніч. В. Серебрій. Населення України географія 9 клас- К , 2003
М.Муніч. В Серебрій. Я готуюсь  до уроку географії – К 2003
Т.В. Буличова. Словник довідник з економічної географії 9-10 класи –Х 2004

Л.В. Костенко Географія України у визначеннях , таблицях і схемах .-Х 2007

                       
      Урок географії 6 клас
Тема:  Гідросфера. Кругообіг води. Світовий океан.
Мета: -  закріпити і поглибити знання про властивості, поширення і роль води  
               в природі, про кругообіг води, Світовий океан;
-         продовжувати формувати навички  роботи з картами ( атласу і контурними ) ;
-         розвивати      логічне мислення, виховувати спостережливість і допитливість, любов до природи.
.Обладнання: Фізична карта півкуль, атласи, контурні карти, відеофрагмент
                           «Тихий  океан»    
 Типу року: Урок засвоєння нових знань.
 Використана література:
1.     Пестушко В.Ю.  Загальна географія: Підруч. для 6кл. загальноосвіт. навч. закл. / В.Ю. Пестушко, Г.Ш. Уварова. – Ґенеза, 2006 –
2.     Запитання міжнародного інтерактивного конкурсу «Колосок-2006»
3.Кінофрагмент Тихий океан https://www.youtube.com/watch?v=_AJUZOEhW4c 
Хід уроку.




Діяльність учителя(викладання)
Діяльність учнів
(учіння)
Діяльність учителя (організація та управління навчально пізнавальноюдіяльністю учнів    на   уроці)
                   1
            2
                 3

ІІ.Актуалізація необхідних      учням знань
для вивчення нової теми
 Бесіда
- які оболонки оточують Землю?
 -яку оболонку ми вже вивчили?
Наступна оболонка, яку ми будемо
вивчати - гідросфера. Про неї ви вже дещо
знаєте з курсу природознавства 5 кл.
Давайте згадаємо цей матеріал і виконаємо тест.

1. Найпоширеніший мінерал на Землі
А) Золото. Б) Алмаз В) Вода
2. Яку планету Сонячної системи варто
було б назвати «планета вода»?
А) Марс. Б) Венеру. В) Землю.Г) Юпітер
3. Речовина, яка без домішок не має запаху
       А) Соняшникова олія.
       Б) Вода
       в) нафта
       г) риб’ячий жир
       д) оцет
  4. У вас на кухні є вода В яких станах?
        А) Тільки в рідкому.
        Б) У рідкому і газоподібному.
        В) У рідкому і твердому.
        Г) рідкому, твердому і газоподібному     .





Учні відповідають на
поставлені питання








Вибір правильного
варіанту відповіді на
питання тесту і запис його в 
зошиті.





Узагальнення
міркувань учнів.










Учні самостійно
здійснюють вибір
правильної відповіді і
записують її в зошит.










ІІ.Актуалізація необхідних учням знань
для вивчення нової теми
 Бесіда
- які оболонки оточують Землю?
 -яку оболонку ми вже вивчили?
Наступна оболонка, яку ми будемо
вивчати - гідросфера. Про неї ви вже дещо
знаєте з курсу природознавства 5 кл.
Давайте згадаємо цей матеріал і виконаємо тест.
Зміст тесту
1. Найпоширеніший мінерал на Землі
А) Золото. Б) Алмаз В) Вода
2. Яку планету Сонячної системи варто
було б назвати «планета вода»?
А) Марс. Б) Венеру. В) Землю.Г) Юпітер
3. Речовина, яка без домішок не має запаху
       А) Соняшникова олія.
       Б) Вода
       в) нафта
       г) риб’ячий жир
       д) оцет
  4. Увас на кухні є вода В яких станах?
        А) Тільки в рідкому.
        Б) У рідкому і газоподібному.
        В) У рідкому і твердому.
        Г) рідкому, твердому і газоподібному     .




Учні відповідають на
поставлені питання







Вибір правильного
варіанту відповіді на
питання тесту і запис
його в зошиті.




Узагальнення
міркувань учнів.









Учні самостійно
здійснюють вибір
правильної відповіді і
записують її в зошит.










5. У якому випадку вода може розірвати
закриту посудину, в якій вона
міститься?
а) якщо посудину поставити біля гарячої батареї опалення
б) якщо біля посудини в кімнаті включити потужний вентилятор
в) якщо посудину поставити в морозильну камеру
г) якщо посудину обгорнути мокрою ганчіркою

6. На  якому малюнку зображено модель молекули води( кульками позначені атоми)?

 



     а)           б)           в)            г)            д)

7. Водяну пару в повітрі можна знайти
1) у лісах; 2) у горах; 3) у пустелях; 4) над поверхнею морів і океанів; 5) в печерах.
Виберіть правильну відповідь:
а) 1,2;3 б) 1, 2, 3,4,5 в) 1,2,4,5 г) 4, 5.
8)Контакт з цією речовиною у пароподібному стані може викликати опіки, а в рідкому – є добрим засобом для гігієни та загартовування. Ця речовина - …
а) мило;  б) оцет;  в) вода;   г) повітря.
9) Уяви, що кількість води Світового океану відповідає кількості води, що вміщається в ванну об’ємом 100 л. Якої посудини буде достатньо, щоб вмістити поверхневі прісні води річок та озер?

III. Повідомлення теми і плану уроку.
План уроку:
1.     Малий кругообіг води в природі.
2.     Великий кругообіг води в природі.
3.     Значення кругообігу води.
4.     Поширення води.
5.     Використання води.
6.     Частини гідросфери.
7.     Океани та їх межі.
8.     Опис океану за планом.





















































Ознайомлення з планом  уроку та визначення власного ступеня обізнаності за кожним з пунктів плану.



















































Ступінь обізнаності фіксується кожним учнем класу в зошиті за допомогою таких слів: 
-думаю, що я знаю
 -не знаю або
 -частково знаю.
ІV.Вивчення нового матеріалу
Завдяки тому, що вода може перебувати в трьох станах і утворилася гідросфера – водна оболонка Землі.
І. Питання 1,2,3,4,5,6 учні виконують у групах.




























Сьогодні ми познайомимося з першою частиною гідросфери – Світовим океаном.
-         Як ви думаєте, що таке Світовий океан?
-         Які океани ви знаєте?
-         Чому океани так називаються?

ІІ.Знайдіть в атласі межі океанів (карта   ст. 16)








ІІІ. Практична робота

-         Позначте межі океанів на контурній карті.

-         Познайомтеся з планом опису океану і, використовуючи його, опишемо Атлантичний океан (усно)

План опису океану
1.     Положення відносно екватора.
2.     Положення відносно нульового меридіана.
3.     Межі і зв’язки з іншими океанами.
4.     Береги яких материків омиває і з якої сторони.
5.     Середня глибина.
6.     Максимальна глибина та її координати.




-         Опишіть Тихий океан.








ІV. Перегляд відеофрагменту «Тихий океан».
https://www.youtube.com/watch?v=_AJUZOEhW4c  


Учні І,ІІ,VI груп на основі знань з природознавства і малюнка підручника складають схеми в зошитах, потім на
дошці і озвучують їх.

Учні ІІІ групи складають тези, читають текст підручника.

Учні IV, V груп складають розповіді на основі джерел додаткової інформації.

Під час озвучення одним із учнів питання, усі інші учні класу переносять схему, тези в зошити.



Розмірковують над питаннями.
Учні згадують і пояснюють назви океанів.



Учні розглядають карту атласу і знаходять точні межі океанів та показують їх на стінній карті півкуль.




Учні позначають межі океанів на контурній карті.






Учні користуючись планом і картою атласу, описують Атлантичний океан.




Учні по черзі
озвучують відповіді на питання плану.

Робота в парах:
описати Тихий океан.
 Одна з пар озвучує опис Тихого океану.


Учні І,ІІ,VI груп спочатку працюють на місцях, а згодом представники відображають виконану роботу на дошці. Схеми «частини гідросфери» - додаток 3.

 Учні інших груп працюють на робочих місцях.








Відповіді на питання розпочинають учні І групи.






Узагальнює міркування учнів.




Слідкує за правильністю показування учнями меж океанів.

Інформація про океани – додаток 2.








Використовуючи інтерактивну карту півкуль позначає межі океанів 










Перевіряє правильність виконання роботи.



Слідкує за правильністю опису.
V. Підведення підсумків ур.
-  Я навчився,
- Я дізнався,
- Я зрозумів.

VI. Домашнє завдання.
Вивчити §43.    Описати Індійський океан. Підготувати повідомлення – цікавинки про моря, затоки і протоки. Всі названі в підручнику моря, затоки і протоки; вміти показувати на карті.


  
 Додатки
Додаток 1
1 .Вода. Вона входить до складу всіх живих істот і без неї неможливе життя. Вода -    найпоширеніший і найцінніший мінерал на Землі.
2.Це - Земля. Якщо дивитися на нашу планету з космосу, то можна побачити що 2/3 її поверхні займає Світовий океан, в якому міститься 96,5% води нашої планети.
3. Соняшникова олія, риб'ячий жир, оцет - мають смак, нафта - запах. Справді чиста вода без домішок не має смаку і запаху, крім того вона прозора, безбарвна при нагріванні розширюється при охолодженні стискається а при замерзанні-розширюється. Це фізичні властивості води. Смак воді надають різноманітні домішки.
4. В чайнику або каструлі ви знайдете рідку воду, у повітрі завжди є водяна пара, а в морозильній камері холодильника - лід, тобто вода у твердому стані.
5.Вода може розірвати посудину, якщо її об'єм помітно збільшиться.
Вода починає розширюватися при температурі +4° і  нижче, саме це відбувається при замерзанні: об'єм льоду приблизно на 0,1 частину більший ніж обєм води, з якої цей лід утворився.
6 Молекула води складається з 2 атомів гідрогену і одного атома оксигену.
7.Водяна пара - важлива складова атмосферного повітря. Разом з повітрям вона є скрізь. її вміст залежить від місцевості й від погоди. В пустелі кількість водяної пари в повітрі незначна і людина там може загинути не стільки від спраги, скільки від загального зневоднення організму.
8.     Вода може перебувати у газоподібному стані при будь - якій температурі. І взимку, і влітку у повітрі є водяна пара, яка, звичайносте може причинити нам опіків. Проте контакт шкіри з водяною парою при високих температурах, наприклад 100°С і більше, може призвести до серйозних опіків. При тривалому контакті шкіри з льодом людина може обморозити шкіру.
9. Учені підрахували що 97,5% усіх запасів води на планеті припадає на солону воду морів і океані. Отже прісна вода становить лише 2,5% світових запасів води. 75% прісної води заморожено (в гірських льодовиках і полярних шапках) і полярних шапках, ще 24% знаходиться під землею у вигляді ґрунтових вод а 0,5% розсіяно у вологому грунті Отже у найдоступніших джерелах води: річках, озерах та наземних водоймах знаходиться трохи більше 0,01% світових запасів води.
Якщо об'єм Світового океану прийняти за 100л. то об'єм прісних вод річок та озер становитиме приблизно 10 мл. - ця вода легко поміститься у пробірку.

Додаток 2
Тихий океан найбільший і найглибший на планеті. На його акваторії досить вільно розмістилися б усі материки й залишилося б місце для другої Африки. Назву йому дав Ф.Магеллан: за весь час його плавання океан був спокійний, не було жодного шторму і він назвав його Тихим.
Атлантичний океан названий на честь зниклої Атлантиди. Існує більше 5тис. наукових праць про зниклу цивіліізацію атлантів. Найбільш ранні повідомлення про неї належать Платону. Він описує велику цивілізацію, що далеко випередила свій час і протягом однієї ночі була поглинута морем.
Платон вважав що Атлантида була розташована на захід від Геркулесові Стовпів (Гібралтарської протоки)
Дн Льодовитий океан - найменший і наймілководніший. Назву одержав завдяки географічному положенню і природним умовам.
Індійський - тому що омиває береги Індії. Межує лише з двома океанами Додаток З
Схема частини гідросфери


Немає коментарів:

Дописати коментар